İngiltere Güncesi - 5 (Mehmet ve Okul)

Merhaba



Başlıktan da anlaşılacağı gibi bu günce özel bir konu ile ilgili. Çünkü buradaki eğitim sistemi ile ilgili öğrendiklerimi de sizlerle paylaşmam gerektiğini düşünüyorum.

Mehmet gibi okul seven bir çocuğun 1 Mart'tan beri okula gitmediği için ne kadar sıkıldığını ve doğal olarak ne kadar benim üzerimde kaldığını tahmin edersiniz.

2 yaşında 3 yarım günle başladığı kreş yaşantısı, yavaş yavaş artarak Eylül ayından beri 5 tam güne çıkmıştı malum. Bahçeşehir Küçük Adımlar Çocuk Evi'nden ve Mehmet'in sosyal-dil gelişimleri için özel eğitim aldığı Strateji Danışma Merkezi'nden ne kadar memnun olduğumuzu herkes biliyor. Londra'ya gelmeye karar verdiğimiz andan itibaren de çok büyük desteklerini gördük üstelik.

Bu nedenle Okul müdüremiz Fatoş Hanım'a, Filiz ve Ada Öğretmenlerimize, Strateji Danışma Merkezi'nde sabırla bizi dinleyen ve her zaman yolumuza ışık tutan Çocuk Psikologumuz Nur Hanım'a, desteğini her zaman hissettiğimiz ailemizin Psikologu Mukadder Hanım'a, özel eğitim öğretmeni olmanın yanında Mehmet'in ablası olan Ayşegül Öğretmenine ve Mehmet'i beklediğim zaman boyunca arkadaşlığını ve hoş sohbetini benden esirgemeyen Leyla Hanım'a tam da burada teşekkür etmek istiyorum. Hepinizi çok seviyoruz. Hayatımıza dokunduğunuz için çok mutluyuz.

Gelelim buaradaki okul durumumuza. 20 Ocak itibariyle okulla işim bitip boş olduğum için gelmeden burada oturacağımız bölgeyi ve Mehmet'in eğitimi için okulları araştırmaya başladım. Bir çok okula e-posta gönderdim ve olumlu bir çok yazışma yaptım.

Yaptığım araştırmaların sonucunda Nur Hanım'ında yardımıyla seçtiğimiz okulların genelde Kingston ve civarında olduğunu keşfettim. Mahir de Ahmetlerle birlikte Wimbldon'da kaldığı için ve bu iki ilçe birbirine yakın olduğu için resmen dört ayağımızın üstüne düştük.

Kingston ve Richmond Council'lerinin (belediye diyebiliriz Türkçe olarak ama tam karşılığı değil açıkçası) sınırları içerisinde yaşayan tüm çocukların eğitimleri ve sağlıkları için özel bir kuruluş kurduklarını ve tüm eğitim-öğretim-sağlık faaliyetlerini bu kuruluş ile yürüttüklerini öğrendiğimde ve Achieving For Children web sayfasını incelediğimde Mehmet için doğru yerin Kingston olduğuna emin oldum.

Mahir de bu arada yaptığı araştırmalar sırasında Kingston Council'e bağlı New Malden semtinin okul ve ev açısından bize en uygun yer olduğunu keşfetti ve ev bakmaya başladık. Mehmet'in rahatı için evi biz gelmeden tuttu, olmazsa olmaz eşyaların bir kısmını satın alıp kurdu ve gelip bizi İstanbul'dan aldı.

Ancak vizelerin çıkış tarihi vs gibi sebeplerden sizinde bildiğiniz üzere biz 11 Mart'ta buraya gelmiş olduk. UK'de okul kayıt başvuruları (bir sonraki yıl için) Şubat ayının sonunda tamamlanıyor. Elbette bizim durumumuz istisna olduğu için iletişime geçtiğim Achieving For Children'ın Local Offer bölümü Eylül 2017 Mehmet'in okula başlayabilmesi için yapmam gerekenleri bir bir anlattı ve evrakları posta ile yolladı ve ben Mehmet'in okul tercihlerini yapıp gönderdim.

Biraz buradaki sistemden bahsedeyim. Çocuğunuzu 2 yaşından itibaren bizim devlet okulu tabir ettiğimiz kreşlere (mainstream nursery) yada özel kreşlere (independent nursery) gönderebiliyorsunuz. Devlet kreşlerinde ebeveynlerden biri çalışmıyorsa 15 saat, ikisi de çalışıyorsa 30 saat eğitimi devlet karşılıyor ve ücret alınmıyor. Kreşin genel işleyişine ve personel durumuna göre sabah daha erken bırakıp akşam daha geç almak istediğiniz durumlarda seçenekler oluyor ve bunun için ek ücret ödüyorsunuz. Ama her okulda bu hizmet yok. Özel kreşlerde ise yine ebeveynlerden biri çalışmıyorsa 15 saat, ikisi de çalışıyorsa 30 saat eğitimi devlet karşılıyor ancak okulun ekstra diğer tüm ücretleri ebeveyn tarafından karşılanıyor.

Çocuğunuz 4 yaşına geldiğinde ise bizdeki Anaokulu'na denk gelen Reception Class dedikleri sınıfa devam ediyor. Bu sınıfa ilk okula devam edeceği okulda devam etmesi tercih ediliyor. Mehmet Mart'ta 4 yaşını doldurduğu için Eylül'de büyük ihtimalle King's Oak Primary School'un Reception sınıfına devam edecek yazışmalar tamamlandı.

Reception sınıfından itibaren ilkokul, ortaokul ve lise eğitimleri devlet okullarında ücretsiz , özel okullarda devlet katkısı var olmak üzere ücretli tabiki :)

5-7 yaş arası ilkokul eğitimi, 7-13 yaş arası ortaokul eğitimi diyebiliriz. Ancak 13 yaştan yani 8. sınıftan sonrası karmaşıklaşıyor. Merak edenler için aşağıya birkaç tablo ekliyorum ;)




Gözlemlediğim kadarıyla kreş,ilkokul ve ortaokullar genelde aynı kampüs içerisinde yapılmış. Ancak sadece kreş ve ilkokulların bulunduğu Infant Schoollar da (çocukluk dönemi okulları diyebiliriz) mevcut. 

Bir de tabi ki Comunity Schoollar (dini cemaatlere ait okullar) mevcut. Bunlar genellikle Hristiyan kiliselerine ve Yahudi cemaatlerine ait okullar. İngiltere eğitim sistemine paralel eğitim vermenin yanında cemaatlerinin gereği olan dini eğitimi de veriyorlar. Bu okullar hakkındaki bilgim bu kadar, zira bana lazım değil ;)

İlk dikkat çeken nokta çok fazla okul olması. Çok ciddiyim çok fazla okul var. İstanbul'da karşılaştırma yapmıştım. Bahçeşehir kadar bir alanda, nüfus yarısından bile az olmasına rağmen özel-devlet okulları hepsinin sayısı oradaki tüm okulların sayısının 2 katı kadardı. 

Nedenini ise Neden Mehmet'e aylardır ancak kreş bulabildin? sorusunun da yanıtı :) Çünkü 1 ÖĞRENCİ fazla kabul etmiyorlar. Belirlenmiş mevcut ne ise o. Sınıf 12 öğrenciye uygunsa 13. öğrenci söz konusu bile olamıyor. 

Biz gelene kadar görüştüğüm 4 okuldaki yerler de dolduğu için 2 aydır Mehmet'e devlet-özel kreş bakıyorum. Harita üzerinde evin etrafından daireler çizerek yavaş yavaş uzaklaşarak en sonunda otobüsle 45 dakika mesafede bir özel kreş buldum. 22 ve 23 Mayıs'ta 2 şer saat oryantasyona gidip 25 Mayıs'ta haftada 4 gün (çarşamba hariç) başlayacak. (Çarşamba günü dolularmış 4 gün kabul ettiler Mehmet'i.) sabah 8.00 akşam 18.00 toplam 40 saat yapıyor; 15 saatini Achieving for Children ödeyecek 25 saatini biz. Zaten Temmuz başına kadar gideceği için idare edeceğiz. Hiç okula gitmemesinden iyidir. Saatler uzun gibi ama ben geç bırakıp erken alabilir miyim bakacağım. 

Neden 2 ay sürdü? Yazışmalar, randevular ve görüşmeler uzun sürüyor; her okulla tek tek yaptığımı düşünün tüm bunları bir de. Paraya kıymet vermedikleri için işler hızlı ilerlemiyor, Türkiye'de bir özel kreşle anlaşsanız yarın başlatırlar okula değil mi çünkü her gün kardır sonuçta. Buradaki zihniyet öyle değil. Moor Lane Day Nursery ile 10 Mayıs'ta görüştüm, anlaştım ; Mehmet okula 25 Mayıs'ta başlayacak, 15 gün sonra. Bunlar onlar için normal şeyler. Bizler gereksiz yere mi her şeyi hızlı ve acele yapıp kendimizi yıpratıyoruz diye düşünmeden edemiyorum açıkçası. 

Ay çok uzun olmuş :))) Kusura bakmayın ;) Bu kadar yeter bugünlük. 

Sevgiler...








Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sonbahar ve Yeni Okul Yılına Hazırlık

Bir Anne Adayı Olarak Öğrendim ki - 1 : PERSENTİL

SON YAPRAK (The Last Leaf)